Gør-det-selv: Grønne smoothies – alt ligger i blandingen!

Del
  •  Facebook
  •  Google+
  •  Twitter
  •  E-mail
  •  RSS

Vare fra 26.08.2015, af Anja Beckmann

Lav dine egne grønne smoothiesSmoothien er blevet det helt store hit i år. Og det er intet under: Den er sund, smager vidunderligt og er hurtig at lave. Frugt og grøntsager skæres i småstykker, hele molevitten får en tur i blenderen – og så er vitaminbomben færdig! Også Connox er ramt af smoothiefeberen: Gang på gang ser jeg en kollega med et farvestrålende frugtmiks i hånden. Den lette snack stiller den lille sult og giver øjeblikkelig energi til arbejdet. Udnyt sensommerens kæmpe udvalg af salater og grøntsager! Med 5 enkle trin viser vi dig, hvordan du kan lave din egen cremede og frugtige grønne smoothie.

Grønne smoothies: hemmeligheden bag powerdrikken

Smoothiens grønne farve stammer fra indholdet af bladgrønt på typisk omkring 50 %, som også giver drikken dens superkræfter. Salat, spinat, grønkål, rucola m.v. er blandt de mest næringsrige fødevarer på planeten. De indeholder mange vitaminer, mineraler, sporstoffer og fytokemikalier – de såkaldte vitalstoffer. De sørger for, at kroppen fungerer, som den skal. Vitaminer styrker immunforsvaret og spiller en aktiv rolle i over 100.000 stofskifteprocesser. Hængende urtehave i køkkenetMineraler og sporstoffer regulerer livsvigtige funktioner som for eksempel væskebalancen, musklernes arbejde og nervefunktionerne. Med én grøn smoothie indeholdende cirka 125 til 250 gram bladgrønt indtager vi typisk langt flere vitalstoffer end ved alle dagens øvrige måltider tilsammen!

Derfor elsker vi grønne smoothies hos Connox:

  • De smager fantastisk!
  • De er færdige på ti minutter.
  • De er propfulde af sunde vitaminer og mineraler. Da en smoothie ikke varmes op, går ingen næringsstoffer tabt under tilberedningen.
  • Når frugt og grøntsager findeles, optages alle de sunde og essentielle næringsstoffer fuldt ud.
  • Hurtig energi om morgenen og ingen træthed efter frokostpausen.
  • Vi kan give kreativiteten frit løb – der er masser af muligheder for variation med forskellige slags frugt, salat og grøntsager!
  • De smager fantastisk i dag, men også i morgen eller endda i overmorgen.
  • De er gode for figuren.

Fem trin til årets modedrik

Den optimale smoothieformel er: 2 kopper grønt + 2 kopper væske + 2-3 kopper frisk frugt.

1. trin: Vælg basisfrugt

Basisfrugten sørger for, at din smoothie bliver sød nok, og at den får en lækker cremet konsistens. For at smoothien ikke skal blive for tynd, bør du undgå stærkt vandholdige frugter som basisfrugt, som f.eks. vandmelon, druer og appelsiner. Vælg én eller to frugter alt efter størrelse.
Egnede frugter: banan, pære, æble, papaja, mango eller fersken.

2. trin: Vælg basisvæske

Alt ligger i blandingenVælg en væske. Væsken forhindrer, at frugten og grøntsagerne gør smoothien for tyk, og gør det lettere for blenderen at findele ingredienserne. 1,5 til 2,5 dl væske er tilstrækkeligt. Hvis du gerne vil tabe dig, er det bedst at bruge vand som basisvæske. Og bare rolig – frugterne og grøntsagerne giver masser af lækker smag!
Egnede væsker: vand, kokosvand, frugtsaft, mælk eller nøddemælk.

3. trin: Vælg grønt

Den tredje ingrediens i smoothien er de grønne grøntsager. Og igen behøver du ikke være bekymret: Smoothien bevarer en behagelig smag trods salat og andre grøntsager. Frugtens sødme skjuler bitterheden i grøntsagerne. Så hvis du ikke kan lide spinat, rucola osv., er grønne smoothies den perfekte chance for at få glæde af alle mineralerne og sporstofferne alligevel. Den optimale blanding består af 50 procent frugt og 50 procent grønt. Hvis blandingen stadig er for bitter med 50 procent grøntsager, så prøv et blandingsforhold på 40:60. Prøv dig frem, og find dit eget optimale miks!
Egnede grøntsager: spinat, mælkebøtte, forskellige salattyper, grønkål, vilde urter eller rucola.

4. trin: Blend det

Lav selv grønne smoothiesVask frugten, og fjern stilk, blomst og alle ikke spiselige dele. Vask grøntsagerne, og lad dem dryppe af. Skær alle ingredienserne i mindre stykker – så bliver det nemmere for blenderen at findele dem. Kom først frugten i blenderen, og tilsæt væske. Purér først ved lav hastighed og derefter på højeste trin. Så snart der er plads, tilsættes bladgrønt, og det hele pureres til en cremet masse. Brug en kraftig blender eller alternativt en stavblender og en høj beholder.

5. trin: Forfin smagen

Når den rette cremede konsistens er opnået, kan du raffinere din smoothie med forskellige frugter, superfoods og andre ingredienser. Basisfrugt og frugt til forfinelse af smagen bør bruges i forholdet 2:1 for at sikre konsistensen. Til slut blendes det hele én gang til i 30 til 50 sekunder – og værsgo, så er smoothien færdig!
Egnede ingredienser til forfinelse: Jordbær, hindbær og andre bær, druer, appelsin, vandmelon, citron, kiwi, vanilje, nelliker, kanel og tørret frugt samt superfoods som f.eks. rå kakao, havalger, chiafrø og hørfrø.

Som du kan se, er det slet ikke så svært at lave sin egen grønne smoothie. Mix din egen vitamincocktail til morgenmad eller frokost! Hos Bianco og KitchenAid kan du finde stærke blendere, men også højtydende stavblendere, som findeler grøntsagerne og frugterne til din smoothie på et øjeblik. Med vores vandtætte drikkeflasker er det nemt at tage en smoothie med på arbejde.


Apropos: Vindueshaver var noget af det hotteste i 2015. Dyrk selv urter og grøntsager til dine smoothies. Her finder du alt, hvad du behøver for at kunne gå i haven – helt uden have!

Filter


Produktgrupper


Flere emner